Zambezi and travelling in Zambia - Reisverslag uit Chirundu, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu Zambezi and travelling in Zambia - Reisverslag uit Chirundu, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Zambezi and travelling in Zambia

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

22 April 2013 | Zambia, Chirundu

Na overnachting in Lusaka, nu naar de (lower) Zambezi. Omdat het lower Zambezi NP onmogelijk te bereiken was volgens lonely planet, naar de meest dichtbije plek, de Zambezi breezers.
Op weg: eerst met taxi naar mini-busstation (40 ZMW). Wat een dolle boel daar! De taxichauffeur wees me iemand aan, die me naar Chirundu zou brengen (49 ZMW). Ik zat samen met een schoolmeisje in een busje. Iemand wilde dat ik in een andere bus ging zitten, die me direct zou brengen en zei dat dit busje alleen nar Kafue ging. Schoolmeisje ging ook naar Cirundu, dus hoop dat t goed gaat!
Busje ging weg, stopte ongeveer elke 100 meter om meer mensen en bagage mee te nemen. Omdat iemand moest pinnen, reden we ook rustig paar keer heen en weer! Buiten Lusaka ging t allemaal wel sneller en was ik na 4 uurtjes in Chirundu, klein plaatsje met 1 soort pleintje met kraampjes en plek voor taxi's en mini-busjes. Toen taxi over onverharde weg naar de Zambezi breezers (50 ZMW). Het korste, maar wel het duurste ritje van die dag.
Bij Breezers tent genomen, leek me ook wel eens leuk. Moest wel achter een boom springen, als ik onverwacht een nijlpaard zou tegenkomen ("die zijn hier heel vriendelijk hoor"). Toevallig was eigenaar ook Nederlands, samen met een Zuid-Afrikaan, dus kon gezellig NL praten. Eigenlijk voelde ik me hier voor het eerst een beetje alleen, het was erg warm, je kon niet echt weg van het kamp en iedereen zat bij zijn eigen huisje/tent. Het uitzicht was wel schitterend, vlak aan de rivier. Beetje de verschillende huisjes gekeken, Sudoku's gedaan en naar nijlpaarden turen in de rivier. Kon hier geen kanotocht doen (tenzij drie dagen) en er was geen boat cruise, maar een boat hire. Je huurde dus zelf boot + driver en je moest ook de benzine betalen (en dat was duurder dan de trip zelf).
Na goede nacht, boottocht gedaan, was de enige die ochtend. Erg mooi!

Daarna wilde ik eigenlijk wel weg hier, op naar Botswana! Dan eerst terug naar Lusaka, dan Livingstone en dan... naar Chobe.
De terugreis was nog avontuurlijker dan de heenweg, om 13u was ik weer bij de mini-busjes, alleen met locale mensen; het duurde een uur voordat ie vertrok, maar toen bleef ie maar rondjes rijden daar. Ze legden me uit dat busje bleef rondrijden, totdat de bus volzat. Uiteindelijk, na 3 uur, zaten er 21 mensen in de bus, terwijl er maar 12 officiele plekken waren. Sommige zaten op elkaar, echt vol dus. Het was gelukkig nog net licht in Lusaka. Daarna nog pizza en slapen!

Tags: Chirundu, Zambezi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anco

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 11329

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 28 Maart 2014

Ukutula-South Africa

01 April 2013 - 30 April 2013

Lion encounter program Zambia

Landen bezocht: