To Chobe and back home - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu To Chobe and back home - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

To Chobe and back home

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

26 April 2013 | Botswana, Kasane

Vandaag om 6:10 opgestaan, veel zin om paar dagen naar Botswana te gaan. Eerst proberen met gedeelde taxi naar de grens van Zambia vanuit Livingstone te komen! Ongeveer om 10 voor 7 bij het taxistation, waar het eigenlijk heel makkelijk gaat: vragen naar een "shared taxi to Botswana" en daar is een speciale plek voor bij de grote boom, waar een man steeds schreeuwt "border, border". Het kost maar 40 ZMW, maar taxi gaat pas weg als ie vol is (3 achterin en 1 naast chauffeur). Ik ben de tweede, toen drie dames, maar die nemen aparte taxi. Rond 8 uur vertreken we (5 mannen en 100 broden!) en uurtje later zijn we in Kazungulu. Daar aangekomen, heerst er een beetje chaos met rennende mensen en veel mensen die geld willen wisselen. Het is niet helemaal duidelijk of dat legaal is, want toen politiemensen er aan komen, rennen ze weg.
Douane is klein gebouwtje, daarna richting de pont. Die is maar 2 kwacha! Toen 2 vrachtwagen erop gingen, ging loopplank gelijk omhoog, ik moet ff springen om er nog op te kunnen. Hoewel het druk met mensen is, gaan er maar 7 personen op de pont. Aan de overkant is het nog best een stuk lopen. Bij deze douane duurt het ook weer best lang, maar stempel van Botswana in paspoort!
Keuze uit taxi (30 Pula) of mini-bus (7P) naar Kasane. Had geen zin meer in wachten met mini-busje, deelde taxi met de 3 Zambiaanse dames. Omdat ik eerst Botswaans geld nodig had, eerst maar naar de Barclays. Hier stond gewoon een lange rij bij het pinnen! Lodge was stukje terug, dus had taxi nodig, maar was al weg. Geld moest ik aan de ATM bewaker geven! Uit ATM kwamen alleen briefjes van 200P, daar haf hij niet van terug (bijna nergens in Botswana!), dus maar ff drinken halen bij supermarkt. Toen ik daarvan terug was, was taxichauffeur ook weer terug, op naar Thebe safari camp (uitspraak: Fèbe, Fiebe wordt niet begrepen!). Taxi was weer African way: het lange stuk naar Kasane was 10P, korte stukje naar kamp was 20P (later zelfde stukje maar 4P, maar toen zat al iemand in de taxi).
Thebe Safari camp was schitterend mooi, na pot thee, kon ik mijn kamer in en kon genieten van douche met warm water! Wat een verademing! Hier hadden ze elke dag twee excursies: om 15 u game drive / river cruise en van 6-9u ook een game drive.
De volgende dag wandelde ik, na game drive en ontbijt, naar het stadje om weer te pinnen. Bij de eerstvolgende (hele luxe) lodge, werd ik gewuifd, moest in hokje gaan staan met bewaker en 2 bezoekers. Er was dichtbij een olifant gespot. Dat kan ook alleen in Afrika! Hoorde 6 schoten en luid getrompetter, geen idee wat uitkomst was..
Nog even wat Afrika-logica: 1 trip van 3 uur is 285 P, 2 trips is 500 P (maar 1 x parc fee), maar een full day trip is 2500P, en die wilden ze me niet geven (ook niet heel commercieel gedacht). Later werd het beetje uitgelegd, dag trip is niet standaard, moet je met twee personen doen, dus zou ik dubbel moeten betalen en extra lunch.
's Middags samen met 2 mannen uit Singapore en 2 vrouwen uit USA game drive gedaan, veel olifanten gezien. Helaas geen leeuwen....
en daarna lekker (zoute) pizza Hawaii gegeten.

Hier eindigt mijn reisverhaal. Ben nog teruggegaan naar Livingstone en samen met Tineke naar Nederland gevlogen, precies op tijd voor de balkonscene van onze nieuwe koning, Willem-Alexander.

Een ding weet ik zeker: naar zuidelijk Afrika ga ik zeker terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anco

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 11339

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 28 Maart 2014

Ukutula-South Africa

01 April 2013 - 30 April 2013

Lion encounter program Zambia

Landen bezocht: