Vic Falls day - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu Vic Falls day - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Vic Falls day

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

10 April 2013 | Zimbabwe, Victoria Falls

Vandaag vroeg op, samen met Margaret en Claire (UK) om 5:30 op weg naar Zimbabwe! Op de een of andere manier praten zij heel snel (en afgeraffeld) Engels, waardoor ik ze heel slecht versta. "do you got u fern?" gaat over een phone! Kan nog leuk worden vandaag.
Om 5:55 waren we bij de grens, ik herinner het nog van de vorige keer, ziet er nog precies hetzelfde uit. Even wachten tot het open gaat, eerst stempel van Zambia, daarna mooi visum van Zimbabwe (30 US$, 1 day visit). Van "border to border" gelopen (zagen nog nergens taxi's), over de bekende bungee-jumpbrug, waar we al een stukje van de watervallen konden zien.
Om 6:20 echt in Zimbabwe. Busje van lion encounter stond al klaar. Ethan, een lokale chauffeur en 8 Noorse vrijwilligers van rond de 20 verwelkomten ons. We reden naar hun kamp en deden een cub sit met 2 leeuwen van 5/6 maanden, stuk groter dan de 4S cubs van Livingstone. Een was erg verlegen, verstopte steeds in aparte omheining. Ook voor mij was het onwennig om met deze welpjes om te gaan, ze lieten hun tanden zien en ik reageerde daar natuurlijk niet goed op (moest eigenlijk slaan)...
Na gezamenlijk ontbijt een lion walk met 2 leeuwen van 15 maanden. Dit ging toch wel iets anders dan in Zambia: de handlers wachten net zo lang tot de leeuwen naar buiten gingen en lieten ze ook echt rennen! Ze speelden ook leuk in het water, echt wel bijzonder.
Tussen de middag (12:00-15:20) ging iedereen met de bus van kamp naar een lodge (fijn in centrum). Ik had daarom gelukkig genoeg tijd om naar de Vic Falls aan de Zimbabwaanse kant te gaan.
Er was ontzettend veel water, de meeste stukken waren onbereikbaar door de spray. Mooie fotos gemaakt, maar mijn Canon haperde door t water, dus daarna gestopt met foto's te maken in de regenspray...
Werd opgehaald en daarna gingen we eerst een Belgisch meisje (Naya?) wegbrengen, die "orphanage" deed. Echt wel in achterwijk werd ze afgezet (wel leuke combi trouwens, weeshuis + leeuwen).
Rest deed daarna een client walk, de vrijwilligers liepen achter de leeuwen en 1 handler voorop (dus geen come on - geroep). Toch wel wat verschillen met Livingstone, jammer dat ze maar 6 leeuwen in totaal hebben.
Daarna op naar huis, bij grens kwam Yven half uur te laat, maar kwam veilig, moe en voldaan thuis.