Korte stukjes - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu Korte stukjes - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Korte stukjes

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

13 April 2013 | Zambia, Livingstone

Vrijdag 12 april 2013
Vanochtend DVD bekeken met alle vrijwilligers over de eerste release van de leeuwen in Antelope Parc, Zimbabwe. Het project heeft best nog wel tegenslagen gehad, vooral door de regering. Mugabe vindt dat de leeuwen van het land zijn, en werkte niet altijd mee.....
Gevolg is ook, ook al behoren de projecten van Zambia en Zimbabwe bij elkaar (African impact ism ALERT), ze mogen geen leeuwen vanuit Zimbabwe naar Zambia brengen (van Vic Falls naar Livingstone is zeker wel 10 km). Leeuwen uit Zambia-project worden meestal gekocht uit breedingcenters uit Zuid-Afrika. Al met al, erg interessante sessie.
Op Animal Planet komen series over deze leeuwen: roaring with pride en lion countries (aanraders). Vpprproefje? zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=rMyNbNZVg0o
Na ontbijt ga ik een les voorbereiden over planeten, deze zal ik samen met Elliott zaterdag geven. Wel goed dat dit ook wordt georganiseerd naast het werken met leeuwen.

Zaterdag 13 april, het einde van t project nadert, maar geen zin om te stoppen!
Vandaag mijn eerste les gegeven. Ik denk dat er ongeveer 60 kinderen waren, de helft ging buiten spelen. Rest kreeg uitleg van ons over planeten. Het was nogal rumoerig en het sloot echt helemaal niet aan op hun niveau. Leerlingen begrepen bv niet wat negatieve getallen zijn, en dat de aarde in een jaar om de zon draait, was ook veel te lastig. Het leeftijdsverschil was ook vrij groot. Al met al, een beetje verdrietig om te zien hoe het niveau van het onderwijs op deze school is. Na de les, spelletjes buiten gedaan, zoals stoelendans (met stenen ipv stoelen) en Green light, red light (renspelletje, bij green rennen en bij red stoppen, als je verkeerde beweging maakte, was je af). Iedereen was lekker enthousiast en ook eerlijk in t spel. Leuk!

Zondag 14 april.
Eerst een CLW 2N. Heb Namwala geaaid en zelfs een lik van haar gehad! Begint nu steeds leuker en vertrouwder te worden. Die middag gingen we met veel vrijwilligers op de Zambezi rivier een sunset cruise doen. Eigenlijk het eerste uitje, had verwacht dat we veel dieren zouden zien, maar dat viel beetje tegen. Het was wel heel grappig en gezellig.