Rhino walk (walking safari in Mosi Oa Tunya NP) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu Rhino walk (walking safari in Mosi Oa Tunya NP) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Rhino walk (walking safari in Mosi Oa Tunya NP)

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

17 April 2013 | Zambia, Livingstone

Vanochtend 6 uur op, om op stap te gaan voor een heuse rhino walk om 6:40. Was nog chilly, en te vroeg voor ontbijt. Opgehaald met truck, reden we (met 2 Canadezen) naar Mosi oa Tunja parc, iets voor Thorntree lodge en lion encounter gebied. Eerst reden we nog een stuk, zagen heel veel buffels van heel dichtbij. Toen stopte ook de truck en konen we uitstappen, terwijl er toch zo'n 100 buffels toekeken, vond t niet de ideale uistapplek! Niet helemaal op mn gemak, liepen we verder het bos in. De ietwat arrogante gids wist heel veel te vertellen. Hij kon aan de hand van sommige aangeknaagde takken, zeggen hoe oud de olifant was, die dat had gedaan. Ook vertelde hij over de little 5 en liet de lion ant zien. [de little 5 hebben de naam van de big 5 in zich: mierenleeuw/antlion, buffelwever/buffalo weaver bird, neushoornkever/rhino beetle, olifantspitsmuis/elephant shrew en luipaardschildpad/leopard tortoise].
Hele mooie vogels gezien, een baby giraffe, zebra's, impala's, nog meer buffels en dat allemaal in eigenlijk een klein national parc, .... maar geen rhino.

Toen was het tijd voor een muffin en thee, yummie!

Nu reden we weer verder, ander deel van park in. En jawel, na 10 meter lag een grote bull-rhino verscholen. Iets verderop was een vrouwtje en baby, deze kwamen ook gevaarlijk dichtbij, maar daardoor ook mooie foto's.
Rond 11 uur was ik terug in Zig Zag, kreeg toen nog mn ontbijt, wat een service! En de bus naar Lusaka voor morgen werd ook gelijk geregeld en kon mijn tablet opladen (eindelijk! [was mn oplader vergeten, nu op locale markt gekocht]).
In de middag naar de kapper gegaan en beetje geluierd. 's Avonds bij Olga's italian corner gegeten, had erg veel zin in pizza. Toen ik er aankwam, was het vrij leeg, maar later zat t lekker vol. Volgens mij hoorde ik Nederlandse vrijwilligers, maar niet gesproken. Bij dit restaurant investeerden ze ook in de "community". Ze leiden obers op; je kon ook helpen bij een school (YTCT?), maar ober was daar erg onduidelijk in.
Mijn conclusie over Zambianen: vriendelijk, behulpzaam, niet echt efficient en willen niet van bepaalde manier afwijken. Als je daar tegen kunt, is Zambia ideaal vakantiebestemming.