To Lusaka and away - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu To Lusaka and away - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anco Duivenbooden - WaarBenJij.nu

To Lusaka and away

Door: Anco van Duivenbooden

Blijf op de hoogte en volg Anco

18 April 2013 | Zambia, Livingstone

Vandaag mijn eerste echte reisdag. Relaxed opgestaan, ontbeten bij ZigZag, daarna alles ingepakt. Mijn DNA shirt aan receptioniste gegeven. Daarna met taxi naar busstation gegaan (8:00, 20 ZMW). Ik had de business class van 9:00 (115 ZMW), eerdere bussen waren wel wat goedkoper, maar niet zo goed en meestal vol. Om 8:45 staat de bus klaar en bagage wordt netjes ingeladen, ging allemaal stuk makkelijker dan verwacht!
Strak om 9:00 vertrek, ik heb seat 2 voorin, dus goed uitzicht. Tijdens de reis krijgen we zelfs een muffin, een krant en drinken, het gaat allemaal heel soepel. Busschauffeur rijdt wel als een idioot en heeft erge haast.
Om 16u in Lusaka, kom gelijk in heleboel drukte. Eerst proberen te lopen naar de tourist info, maar liep verkeerde kant op. Toen meegereden met iemand (leek niet helemaal op n taxi, maar hier hadden ze niet van die duidelijke blauwe taxi's als in Livingstone). Hij reed wel de goede kant op, dus dat gaf wel wat vertrouwen. 'Natuurlijk' konden we tourist office niet vinden, taxichauffeur deed echt heel erg zijn best door het na te vragen, maar scheen verhuisd te zijn. Hij kon het niet duidelijk aanwijzen op de kaart, leek dichtbij Lusaka backpackers, dus daarom maar naar backpackers gegaan (later nog gezocht, maar toerist info nooit gevonden...). In Lonely Planet stond al dat je betere info kreeg bij hotels dan bij tourist information (wat ik erg kan beamen). Ook stond er dat sommige plekken onmogelijk te bereiken zijn zonder eigen 4WD.
Er was alleen een dorm voor 4 personen, dat maar gedaan. Sliep niet echt goed, want naast me snurkte iemand.

Vrijdag 19-4
's ochtends om 7:15 ontbeten, om half 8 zou er iemand zijn voor trips. De trips op de muur, waren vreselijk duur: 3 dagen canoe-trip in Zambezi voor ... 1.800 US$, pffff!
De man van backpackers was erg goed (de beste die ik in Zambia ben tegengekomen). Ik had al veel gevraagd over tripjes bij andere mensen, maar hij legde (als eerste) uit hoe ik naar het Kafue National Parc kon gaan met OV: je moet eerst een lodge boeken, die pikken je dan op bij een bushalte. De man kon Skypen met heleboel lodges, en kon terecht bij Mukambi safari lodge (NL eigenaars). Hij schreef op, waar de bus moest stoppen en moest hem bellen, met welke bus ik ging. Hij wist van bus van 11:00 voor 60 ZMW, het werd uiteindelijk 9:00 voor 100 ZMW... Op busstation leek iedereen zich met me te willen bemoeien (zonder geld te vragen, dat is wel anders dan in Marokko of Egypte!), werd gedirigeerd naar de red bomber bus. Was alleen een nadeel: het bagageluik kon niet open! Na half uur duwen en trekken lukte het toch en met ijzerdraadje werd t luik weer vastgezet!
Had weer plekje voorin, maar deze was bezet door 2 Belgen. Nu halverwege naast Zambiaanse vrouw met kindje. Eindelijk om 10 uur weg, maar we gingen stapvoets de stad uit, en na 3 straten gingen we ook nog heel rustig tanken! Heel anders dan Mahzunda bus vanuit Livingstone.
Uiteindelijk wel op weg, maar was nog steeds huiverig of ik op goede plek kon uitstappen. De 'conducteur' wist t ook niet, maar de chauffeur gelukkig wel. Om 14:00 zag ik zelf ook het bordje van de lodge (busje stond klaar, al vanaf 12:40!).
Aangekomen bij de lodge, wauw, dit is wel even iets anders dan een dorm: een heel luxe chalet, ruim en heel netjes. Even gedoucht, kreeg zeer luxe lunch (vis), had mooi uitzicht op de Kafue rivier en hoorde al flink wat hippo's.
Om 16u30 de eerste game drive hier, Puku's en impala's gezien en in de schemer een jakhals en hazen en daarna lekker eten en slapen.


Tags: Lusaka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anco

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 11330

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 28 Maart 2014

Ukutula-South Africa

01 April 2013 - 30 April 2013

Lion encounter program Zambia

Landen bezocht: